Pięć duchowych zdolności – kurs buddyzmu stacjonarnie i online

Cykl pięciu spotkań
30 listopada – 4 stycznia (z przerwą 28 grudnia)
Wtorki 18:30 – 20:30

Miejsce:
Sanghaloka Kraków – ul. Augustiańska 4/1u i Online

Godziny:
18:15 – drzwi otwarte
18:30 – rozpoczynamy zajęcia
20:30 – kończymy spotkanie

Terminy zajęć:
1. 30 Listopada Nityabandhu – wprowadzenie do tematu i o mądrości w buddyzmie
2. 7 Grudnia Śantaka – o energii
3. 14 Grudnia Padmasiddha – o koncentracji
4. 21 Grudnia Hrdayavajra – o uważności
5. Saddhajala – o wierze

 

 

Prowadzenie:
Śantaka, Padmasiddha, Saddhajala, Hrdayavajra

Prosimy o darowizny, sugerowana kwota 20 zł/pojedyncze zajęcia lub 80 zł/cały kurs.

 

Opis:

W życiu duchowym potrzebujemy równowagi. Jednym ze sposobów na jej utrzymanie jest rozwijanie pięciu duchowych zdolności. Wyobraźmy sobie mapę mandali, gdzie na przeciwległych biegunach mamy mądrość i wiarę oraz koncentrację i energię. Z kolei w centrum spajająca poprzednie cztery – uważność. O tym czym są tz. Indrije i jak możemy je zastosować w życiu codziennym dowiemy się podczas wtorkowych wieczorów sanghi.

„Na płaszczyźnie psychologicznej buddyzm przywiązuje wielką wagę do harmonii i równowagi. Ludzka natura ma szereg różnych wymiarów, intelektualnych i emocjonalnych, aktywnych i kontemplatywnych etc., i należy oddać sprawiedliwość im wszystkim. W życiu duchowym i świeckim trzeba pielęgnować i rozwijać wszystko, utrzymując idealną równowagę. Ilustruje to nauka o pięciu zdolnościach duchowych, jedna z najstarszych i najważniejszych „list numerycznych”, w której od wczesnych czasów przechowały się nauki Buddy. Pięć zdolności (lub władz) duchowych to: wiara (śraddha), mądrość (pradżnia), energia (wirja), koncentracja (samadhi) i uważność (smryti). Wiara, reprezentując emocjonalny i rytualny wymiar życia duchowego, musi być równoważona przez mądrość, inaczej wyrodzi się w religijną histerię, manię prześladowczą, fanatyzm i nietolerancję.

Z drugiej strony mądrość, reprezentująca wymiar intelektualny, czy lepiej poznawczy lub gnostyczny, musi być równoważona przez wiarę, bez której prędko zwyrodnieje do postaci scholastycyzmu dzielącego włos na czworo. Energia, czyli aktywny, kinetyczny wymiar duchowego życia, musi być równoważona przez koncentrację, reprezentującą introspektywną, kontemplatywną tendencję przeciwną, bez której energia przemienia się w zwierzęcą żywotność lub neurotyczny niepokój; koncentrację natomiast powinna równoważyć energia, której pozbawiona staje się ona bezcelową zadumą, chorobliwą introspekcją lub neurotycznym wycofaniem. Pozostała zdolność, uważność, będąc z samej natury niezdolną do popadnięcia w skrajności (nie można mieć zbyt wiele uważności), nie wymaga żadnej równoważącej zdolności, która trzymałaby ją na wodzy. W istocie to sama uważność utrzymuje wiarę i mądrość, energię i koncentrację w stanie zrównoważenia. „Uważność zawsze się przydaje”, jak raz orzekł Budda.”